افسردگی یک حالت روحی همراه با اختلال خلق ، بی حوصلگی ، بی میلی ، بی هدفی و … است که می تواند تاثیر سویی بر سلامتی فرد چه به لحاظ جسمی و چه به لحاظ روحی بگذارد.

همه ما در دوره هایی از زندگی به دلیل قرار گرفتن در شرایط بحرانی دچار احساس غم و اندوه و افکار منفی شده ایم که با گذشت زمان از بین رفته و به دست فراموشی سپرده شده اند، ولی در صورتی که این احساس به مدت چندین هفته تا چندین ماه در فرد وجود داشته باشد افسردگی رخ داده است.

این حالت روحی شایع می تواند بر روی علائق ، افکار ، احساسات و میزان شادابی فرد تاثیرگذار باشد.

بی انگیزگی و عدم علاقه به چیزهایی که در گذشته سبب خوشحالی فرد می شدند از شایع ترین علائم این اختلال روحی هستند.

این اختلال روحی ممکن است بطور ناگهانی و در اثر تغییر ناگهانی شرایط زندگی و رخدادهایی همچون مرگ عزیزان ، طلاق و شکست عاطفی ، شکست مالی و … رخ داده و یا بطور تدریجی و در اثر عواملی همچون عوارض برخی بمیاری های جدی مانند سرطان ، تنهایی و … رخ دهد.

این اختلال روحی شایع به دلیل احساساتی بودن بیشتر خانم ها نسبت به آقایان در خانم ها شایع تر است.

علائم افسردگی

اگر فردی حداقل 5 مورد از علائم زیر را در خود احساس کند باید با یک روانپزشک برای درمان مشکل خود مشورت کند.

• احساس ناراحتی
  • اضطراب
  • احساس پوچی
  • ناامیدی
  • درماندگی
  • بی‌ارزشی
  • احساس شرمساری
  • لذت نبردن از هیچ چیزی
  • بی‌قراری
  • پرخاشگری
  • از دست دادن تمرکز
  • تردید در تصمیم گیری
  • عدم اشتیاق برای انجام کارها
  • بی علاقگی به مواردی که در گذشته مورد علاقه فرد بودند.
  • اختلال حافظه کوتاه مدت
  • حواس پرتی
  • انزوا و عدک تمایل به قرارگیری در جمع
  • اختلال خواب که می تواند بصورت پرخوابی و کم خوابی رخ دهد.
  • احساس خستگی و کوفتگی بیش از حد
  • مشکلات گوارشی
  • کاهش اشتها
  • کاهش انرژی بدن
  • تفکرات منفی مانند فکر به خودکشی

دلایل افسردگی

• طلاق و شکست در رابط عاطفی
  • از دست دادن عزیزان
  • تنهایی
  • مصرف مواد مخدر
  • ابتلا به بیماری های جسمی مزمن
  • سوء استفاده‌های جسمی و جنسی در دوران کودکی
  • تغییر ناگهانی شرایط زندگی
  • افسردگی پس از زایمان (این حالت در بسیاری از مادران باردار دیده می شود)
  • مهاجرت
  • دوری از عزیزان

روش های درمان

برای درمان افسردگی مراجعه به یک دکتر روانپزشک خوب ضروری است.

در بسیاری موارد مبتلایان به افسردگی طی چند ماه بطور خودبخود بهبود می یابند ، در صورتی که در برخی مبتلایان شدت علائم بحدی است که فرد حتی افکاری همچون خودکشی در سرمی پروراند که فرد را نیازمند خدمات روان درمانی می کند.

روانپزشک پس از صحبت با بیمار و عواملی که در بروز این حالت روحی نقش داشته اند از موثرترین راهکارها برای کمک به فرد مبتلا به افسردگی استفاده می کند.

مشاوره با متخصص روانپزشک و بیان احساسات می تواند تا حد زیادی به بیمار کمک کند تا با غلبه بر حالت روحی نامناسب خود شرایط بهتری را تجربه کند.

در میان گذاشتن احساسات و افکاری که فرد در این دوران تجربه می کند با یک مشاور می تواند به بهبود احساسات بیمار کمک کند.

راهکارهای مختلفی برای درمان افسردگی توسط متخصصان روانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان دارویی و تجویز داروهای ضدافسردگی نیز در کاهش علائم ناشی از افسردگی موثر است.

تغییر سبک زندگی و انجام برخی کارها نیز می تواند شرایط مبتلایان را بهبود بخشد که عبارتند از :

• داشتن تغذیه مناسب نیز می تواند به بهبود علائم این اختلال روحی کمک کند.
  • انجام ورزش بطور منظم بخصوص ورزش های گروهی نیز در بهبود علائم این بیماران موثر است.
  • گوش کردن به موسیقی های آرام بخش و اجتناب از قرار گیری در موقعیت های تنش زا نیز می تواند علائم بیمار مبتلا به افسردگی را تسکین دهد.

دکتر مهسا هوشدار متخصص اعصاب و روان ارائه دهنده خدمات تخصصی روانپزشکی

کلمات مرتبط :